Najczęściej wyszukiwane:

Międzynarodowy Dzień Promieniowania Kosmicznego na WFIS – relacja z wydarzenia

13 listopada 2025 r., na Wydziale Fizyki i Informatyki Stosowanej UŁ odbyły się obchody Międzynarodowego Dnia Promieniowania Kosmicznego (International Cosmic Day). Wydarzenie zgromadziło około 300 uczniów szkół średnich z województwa łódzkiego oraz sympatyków nauki, którzy z pasją poznawali tajemnice wysokoenergetycznych zjawisk we Wszechświecie.

Opublikowano: 14 listopada 2025

Przez cztery godziny uczestnicy brali udział w wykładach, pokazach i aktywnościach przygotowanych przez pracowników naszego Wydziału oraz naukowców współpracujących z międzynarodowymi projektami badawczymi.

W programie znalazły się m.in.:

  • „CREDO–Maze, czyli promieniowanie kosmiczne w Twojej szkole – jeśli chcesz”
    prof. dr hab. Tadeusz Wibig
  • „Teleskopy MAGIC i LST: oglądanie Wszechświata w bilion razy bardziej energetycznym świetle”
    prof. dr hab. Julian Sitarek
  • Quiz „To sygnał czy tło?” – interaktywna zabawa w rozpoznawanie obrazów z teleskopu LST
    prof. dr hab. Julian Sitarek
  • „Skąd biorą się wysokoenergetyczne cząstki we Wszechświecie?”
    prof. dr hab. Włodzimierz Bednarek
  • Transmisja na żywo z obserwatorium MAGIC (La Palma, Hiszpania) – spotkanie z pracownikami jednego z największych teleskopów gamma na świecie
  • „Was Einstein right? Is the speed of light independent of its wavelength?”
    dr Alberto Rosales de Leon (wykład w jęz. angielskim). Wykład był transmitowany na platformie Ms Teams do innych uczestników ICD na całym świecie.

Uczestnicy mieli również okazję zobaczyć detektory eksperymentu Maze, wybrać się na wirtualną wycieczkę do obserwatorium MAGIC oraz sprawdzić swoją wiedzę w przygotowanym quizie.

Serdecznie dziękujemy wszystkim uczestnikom za tak liczną obecność i zaangażowanie, które nadały wydarzeniu wyjątkowy charakter.

ul. Pomorska 149/153
90-236 Łódź

tel: 42/635 57 42
fax: 42/635 57 42

Funduszepleu
Projekt Multiportalu UŁ współfinansowany z funduszy Unii Europejskiej w ramach konkursu NCBR